Deadlines
24 februari 2022
: (dag voor de vakgroepraad) alle info van de workshops is binnen
28 februari 2022: afronden programma + final check bij workshopgevers
7 maart 2022: communicatie naar studenten + inschrijvingen openen
21 t.e.m. 25 maart 2022: projectweek

Uit de feedback van studenten en onze eigen ervaringen, komen er een aantal accenten naar boven die komende edities nog meer vormgeven. De lessen uit projectweek 1 vallen ruwweg in twee categorieën in te delen: de inhoud van het programma, en de omkadering.

Inhoud: breed, over instrumenten en/of niveaus heen, met vrijheid om zelf dingen te maken:

Een gevuld programma voor elk instrument en niveau, is zowel budgettair als praktisch onmogelijk. Sommige studenten gaven aan dat er voor hen niet veel te doen was. Om toch ‘voor elk wat wils’ te voorzien:

  • We mikken vooral op activiteiten waar een grote groep studenten aansluiting bij vindt, door een onderwerp dat breed gaat (bv. sociale media voor muzikanten, fix-je-kabels: solderen voor beginners), andere insteken die de praktijk van de masters beïnvloedt (bv. Kung Fu en de impact op je instrument), door initiatielessen (bv. basis recordingskills voor muzikanten)…
  • We stellen studio’s open en geven studenten de optie om samen te maken en op te nemen.
  • We zoeken cross-over met andere richtingen (klassiek, drama…) en integreren relevante workshops uit andere richtingen.
  • op 21, 22 en 23 maart organiseren we masterclasses en workshops, 24 en 25 maart bewaren we voor extra muros activiteiten en uitstappen.

Omkadering: eenvoudig, tijdig en automatisch

  • We besparen ons nodeloze kopzorgen: het programma invullen, alles bijhouden, communiceren en inschrijvingen opvolgen is een hele klus die we best zo efficiënt mogelijk doen. E-maildraadjes vermijden we, waar mogelijk gebruiken we formulieren. Dat klinkt stoffig, maar zo verzamelen we info die we toch sowieso nodig hebben. Efficiëntie hiep-hoi! We respecteren de deadlines. Projectweek 1 was bijna helemaal pas na de deadline ingevuld, wat al de rest op de helling zet en mijn verouderingsproces versnelt. 
  • Elke activiteit heeft 1 aanspreekpunt: de docent die de workshopgever kent.
  • Studenten kunnen zich zelf in- en uitschrijven in een systeem dat het aantal deelnemers per workshop automatisch beperkt, waar we vragen kunnen stellen op voorhand (bijzondere interesses), lijsten trekken voor reminders (breng je drumpad mee), aanwezigheden kunnen bijhouden en feedback kunnen vragen.

Input en ideeën

Input van studenten:

  •  Iemand die ons kan leren hoe we onze gitaren en bassen zelf kunnen afstellen en onderhouden
  • Labtrio! Of de leden apart (Bram De Looze piano, Anneleen Boehme bas en Lander Gyselinck drums). Ook zou het interessant zijn om onze eigen leerkrachten te zien spelen met hun muziek zo kunnen we zien hoe onze concepten in de lessen door professionele jazzmuzikanten worden uitgevoerd. Vooral interessant als ze de stukken spelen die we van hun krijgen tijdens combo.
  • De Synthcollectie van Vincent Pierins bezoeken
  • Mixing masterclass Jasper Maekelberg (gevraagd – voelt zich niet geroepen)
  • Masterclass door Jo Francken (producer) – Gert ging het vragen – kleine kans.
  • Vocal technique – close harmony – podium presence misschien polsen bij drama docenten kask?
  •  Bert Cools: bezig met elektronische dansoptredens tot wereldmuziek en heeft veel ervaring in zowel jazz als pop als vele andere stijlen – veel wijsheden te delen heeft, of het nu een gitaarworkshop is of een masterclass over improviseren of instrumentale muziek schrijven etc… (via Robin Lambrecht)
  • Brent Mason/ Daniel Donato – een masterclass van 1 van deze zou super zijn, moest dat mogelijk zijn.
  • Effecten voor de stem (reverb, delay, stompboxes,…) Christel vraagt aan Camille De Bruyne, artist name: Milla Brune: is zwanger dus kan niet
  • Tutu Puoane of Fay Claassen te horen ivm vocale improvistatie
  • Benny Grebb – Drums
  • Vincent Peirani (accordeon) – interessant voor jazz & klassieke accordeonklas
  • World Piano Day: jam daarrond doen
  • Voor eventueel ideeën, er mag veel meer samengewerkt worden met de andere disciplines van KASK. Gert checkt bij Lars Kwakkenbos en bij Liesa Van der Aa: Vanuit deze vraag kan het eens interessant zijn om een lezing over film of fotografie of beeldende kunst of theater te koppelen aan een bezoek van een tentoonstelling of een voorstelling.
 

Onze input:

  • Reboot van workshop met Ingrid Mank – (Stef Caers vraagt het?)
  • Bezoek instrumentenmuseum met Maarten: gekoppeld aan bezoek in de AB? Of boeker die daar een masterclass komt geven? Maarten kan 25, Ilja gevraagd aan AB of we daar ook langskunnen (Q&A programmator, techniek…).
  • Masterclass Bram Bostyn: hoe verdien je je boterham als muzikant? (via Ilja)
  •  Workshop podiumpresence met Jan Steen (Ilja gevraagd aan Jan Steen, kan niet, stelt collega Geert Belpaeme voor, ilja vroeg het)
  • Bart Vanneste (Red D): via Jan Chantrain
  • Natalie Loriers talks about harmony (Via Lode Mertens – ze kan, enkel de 23ste)
  • Jelle Van Giel of Michelino Bisceglia; (short)film music Michelino kan (via Lode)
  •  Ineke Vandooren (Anu volgt op)
  • Close harmony: Pete Churchill (Anu vraagt?)
  • Frank Deruytter, Dre en Jozef (Senne Vraagt?)
  • Inne Eysermans en Liew Niyomkarn – Graphic Scores (tweedaagse 24 en 25 maart) Gert Jacobs volgt op
  • Bas set-up & repair – Paul Belgrado: Wouter Berlaen vraagt het?
  • Mario Goossens via Vincent Pierins: Via Vincent – maart komt niet goed uit, volgend jaar misschien.
  • Hannes De Maeyer via Vincent Pierins: Vincent vraagt het?
  • Tutu Puoane/Fay Claassen via Toon Van Dionant
  • Ilja Reingoud kan een workshop doen voor de koperklas: Marc Godfroid volgt op, zal woensdag 23 maart zijn, met concert ’s avonds?
  • Open Repetitie – Tim Vandenbergh / Kobe Proesmans via Wouter Van Tornhout
  • Bewegingsleer – Thomas Jesiek van outside motion via Karel De Backer – Ilja volgt op, heeft zeker interesse
  • Kobe Proesmans of Amel Serra Garcia via Sam Vloemans
  • Nicolas Fiszman: Jazz/pop Gitaar/bas: Tuur Floorizoone volgt op
  • Amptec, importeur van Moog Synths komt langs voor een Moog productdemo op woensdag 23 maart (via Gert Jacobs)
  • Gent’s nieuw stadsmuzikant; Bart Maris (via Lode Mertens)
  • Carlo Nardozza – pt 2 (via Lode Mertens)
  • Tien markante rechtszaken uit de muziekindustrie, en wat je er als artiest uit kan leren (via Luc Gulinck)
  • Streamingroyalty’s: voor eeuwig een aalmoes? (via Luc Gulinck)
  • Voor effecten-pedalen is Maarten Flamand een interessante kerel (via Arvid Steyaert)
  • gitaar-effecten-wizard:
    Geoffry Burton (via Arvid)
  • Bassist Nicolas Fiszman (via Tuur Floorizone)
  • Bert Cools en Antoinne Pierre – Via Toon Van Dionant
  • percussie binnen pop en/of latin bij:
    Amel Serra Garcia of Kobe Proesmans – Via Sam Vloemans
  • Bram Raeymaekers of Patrick D’Orcean om de drummers een workshop aan te bieden in Hybride Drums:Drums+Ableton/triggering/live-electronics
  • Onderzoek: Katrien Vuylsteke (Ilja volgt op)
 
 

Nog input of ideeën? E-mail naar Ilja.vanbraeckel@hogent.be en ik voeg ze hier toe.

Programma

Budget en Financieel

Het budget per masterclass is vastgelegd op 450€ voor een volledige dag (6u) of 250€ voor een ‘halve dag’ (2 a 3u). Na afloop stuur ik een e-mail naar de workshopgevers, met een formulier (zie versie hiernaast) dat wat info vraagt die nodig is voor de betaling.
 

Formulier

Heb je input voor een workshop of activiteit? Dit formulier verzamelt in een beweging alle info die we sowieso nodig hebben.

Feedback PW1
Wat vond je van projectweek 1?

Misschien wat meer jazz-gerichte dingen? Gevarieerder?
Kung Fu was super cool!
Er waren te weinig opties voor elk instrument apart. In mijn opzicht was er bv. iets te veel voor drum en te weinig voor piano.
Ik vond het heel interessante opties dat je had en heb zeer veel bijgeleerd maar ikzelf als gitarist vond ik het spijtig dat er geen workshops waren rond gitaren en dit kan zeer breed gaan maar ik geef wat voorbeelden : verschillende tunings, setup (was vorig jaar een workshop over maar alleen voor bass??), Verschillende soorten gitaren voor welke parts gebruiken, sounds maken naar een part, …. Die dingen zou ik heel graag eens willen zien. En ik denk dat je dat wel kan veralgemenen naar andere mensen die misschien geen gitaar spelen.
super tof. De ene dag wat meer gevuld dan de andere, maar dik in orde!
Goed programma. Voor mij persoonlijk één van de beste projectweken die ik al heb gehad. De meest speciale was toch MonoNeon en de workshop van David Demeyere stak er ook boven uit. De minste workshop was die met Bruno Meeus. Voor drum mochten er ook meer productie gerichte workshops inzitten zoals bijvoorbeeld drums opnemen, … 
Ik vond het spijtig dat er veel workshops waren voor zang en drum maar geen enkele voor gitaar of piano. Voor de rest vond ik het goed.
Er waren voldoende opties om je dagen te vullen. Soms miste ik wat variatie. Er waren veel workshops die over een zelfde onderwerp gingen. (vb Songwriting: Tom Van Laerne en Milo Meskens) of Drumworkshops (eerder interessant voor drummers. Desondanks vond ik het aanbod interessant en heb ik heel wat fijne workshop mee kunnen pikken.  
Ik vond het jammer dat er niet voor ieder instrument een masterclass was. Er waren heel wat dingen voor zang, productie en drums, maar eigenlijk niets voor gitaar of piano.
Programma was op zich wel redelijk gevuld alleen jammer natuurlijk dat donderdag en vrijdag wegvielen. Er zijn altijd heel veel dingen voor producers, wat top is maar het zou leuk zijn dat er ook wat meer technische workshops zijn op uitvoerende muzikant niveau? Omdat ook al zijn we uitvoerend heel vaak allemaal bezig zijn met optreden en opnemen waar ook veel technische zaken bij komen kijken.
Er was een zeer mooi aanbod aan masterclasses enz. Wel vond ik voor de mensen van jazz dat er heel wat minder opties waren in hun eigenvakgebied. Voor de mensen van productie, drummers en zangers/zangeressen was er zeer veel te doen. Dit was voor de Jazz muzikanten (blazers) minder het geval.

Wat wil je meer in Projectweek 2?

Ook folk/wereldmuziek-gerichte dingen? 
Echt totaal nieuwe dingen leren kennen, meer onconventionele dingen
Masterclasses niet perse baseren op vragen vanuit het publiek, maar de spreker zelf laten vertellen over een onderwerp waar hij/zij gepassioneerd over is, wat ze zelf interessant vinden en willen meegeven.
Meer masterclasses per instrument/richting.
Ja zoals ik zei een workshop rond gitaarsounds etc.
Ideeën: percussieworkshop, elektronica in drums, iets met dans (de kung fu kon ik niet bij zijn helaas), iets rond business/social media…
Graag nog zoiets als MonoNeon en als de drumtuning workshop van David Demeyere.
Misschien nog een masterclass van een Belgische drummer of wat meer masterclasses van Belgische muzikanten uit verschillende scènes die de studenten echt goeie tips kunnen geven voor in de toekomst. Daarnaast ook productie voor beginners 🙂
Ik vond de workshop met Monique Harcum heel interessant. Zei sprak in het eerste deel vooral over haar loopbaan in de muziek
-het lijkt me interssant om enkele muzikanten te laten spreken over hun muzikale loopbaan. (vb GEARTALK: gitaristen/bassisten die een passie hebben voor gear en die zelf wat verschillende dingen meebrengen vb amps of vintage guitarzzz/basses
Q&A/masterclasses van mensen uit het veld zijn altijd heel interessant zowel artiesten als producers als misschien een label/manager/boeker? Ook workshops op maat van niet producers over productie misschien? Opnametechnieken voor specifieke instrumenten? Uitstap met zangers naar winkel waar je allerlei microfoons kan uittesten en zien welke het best bij jou past? 
Misschien meer zaken gaan bezoeken – Musea, een concert gebouw of een concert op verplaatsing meevlogen.